|
Bloemendaal, 21 september 2014, "Het is alles een grote eenheid,
Bert".* De decoratieve schilderkunst die in het 18e en 19e eeuwse
Hindeloopen bloeide was gebaseerd op een geraffineerd gebruik van een
beperkt aantal kleuren: Zwart en Donkerblauw, Oxide- en Vermil-joenrood,
Okergeel en Wit. Aan het begin van de 20e eeuw besloot Piet Mondriaan om
deze kleuren ook als uitgangspunt van zijn schilderijen te nemen. Hoewel
niet iedereen het met mij eens is, beschouw ik zogenaamde abstracte
kunst als een decoratief spel met kleuren. Ik zie dit niet als iets
minderwaardigs. Wel sla ik de Hindelooperschilderkunst persoonlijk hoger
aan dan die van Mondriaan. Toen een verzamelaarsechtpaar in Bloemendaal
mij vroeg om een muur- en plafondschildering te ontwerpen voor de
entreeruimte van hun woonhuis, stelde ik voor om de Hindelooper
ornamentiek als uitgangspunt te nemen en te verrijken met een vijftal op
de muur geschilderde kopieën van werken van Mondriaan. *Citaat uit een brief van Mondriaan aan zijn vriend en verzamelaar Albert van den Briel. |
Bloemendaal, september 21, 2014, "It is all one great unity, Bert" *
The decorative painting which blossomed in 18th and 19th century
Hindeloopen was based on the sophisticated use of a limited set of colors:
Black and Darkblue, Oxide- and Vermillionred, Yellow Ochre and White. In
the beginning of the twentieth century Piet Mondriaan decided to use
these colors as the startingpoint for his paintings. Although not
everybody does agree with me, I consider so called abstract art as a
decorative play with colors. I do not see this as of a lower value. But
I do prefer Hindelooper painting over Mondriaan. When a couple of art
collectors from Bloemendaal asked me to design wall- and
ceilingpaintings for the entrance hall of their residence, I proposed to
take Hindelooper ornament as a staringpoint and enrich it with five
copies of Mondriaan's painted on the wall. * Quote from a letter by Mondriaan to his friend and collector Albert van den Briel. |
|
home | |||